logo

Drop us a Line

Lorem ipsum dolor sit amet,
consectetuer ux adipis cing elit, sed

NAME@YOURSITE.COM

Interieurarchitect voor webshops: 10 e-commerce tips

Pixel Ambition / E-commerce  / Interieurarchitect voor webshops: 10 e-commerce tips

Interieurarchitect voor webshops: 10 e-commerce tips

Offline retailers doen beroep op een interieurarchitect voor de inrichting van hun winkel, maar ook de opbouw en inrichting van je online shop vereist de nodige aandacht. Wij van Pixel Ambition webdesign agency hebben voor jou 10 e-commerce tips.

1. Grote Productafbeeldingen

Content. Op het internet draait veel – zo niet alles – rond content en dan nog liefst content mét visuals. Onderzoek toont aan dat content ondersteund door relevante afbeeldingen 94% meer wordt bekeken dan content zonder visuals. 

Dat is logisch: rondkijken kunnen we van de geboorte; lezen niet. Rondkijken kost je bezoeker dus veel minder moeite!

Visueel kan bovendien in één oogopslag veel informatie worden overgebracht. Je bezoeker kan meteen de voornaamste kenmerken van je product inschatten. Gebruik dus steeds afbeeldingen met een hoge resolutie (veel pixels) waarop “gezoomd” kan worden. Zo kan je bezoeker het product meteen in detail bekijken. Om diezelfde reden kan je producten die je in meerdere kleuren aanbiedt, ook het best meteen in al die kleuren tonen. Plaats tot slot de afbeeldingen bovenaan de pagina. Zo zijn ze meteen zichtbaar! 

[intense_image image=”5670″ size=”big” align=”middle” title=”socks_sizable_productimagebig”]
Foto: www.sizable.eu

2. 360-graden afbeeldingen

Soms kan het voor je bezoeker – ondanks als die content met foto’s volgens bovenstaande instructies – tóch nog lastig zijn om echt een goed beeld te krijgen van je product. Je verkoopt je producten immers online waardoor je consument het product nooit in “het echt” kan zien. Met 360-graden afbeeldingen evenaar je die ervaring voor je consument, wat tot een niet te mis te verstaan resultaat kan leiden: het bedrijf DueMaternity ondervond dat zij 27% meer online verkochten met 360-degree ondersteuning dan wanneer zij tweedimensionale afbeeldingen gebruikten.

3. Opvallende Call-To-Action Button

Je hebt je consument zo ver gekregen; hij bevindt zich op een pagina van je webshop. Dan is het uiteraard logisch dat je het vinden van de “koop”-knop niet te moeilijk mag maken. Onze volgende e-commerce tip is dan ook eenvoudig: zorg dat de “call-to-action”-buttons goed zichtbaar zijn. Meer weten? Lees deze blog.
[intense_image image=”5663″ size=”big” align=”middle” title=”cta”]
Foto: www.sizable.eu

4. Money Can’t Buy Trust, But Trust Certainly Can Buy Money

Vertrouwen doet kopen. In een online omgeving is het evenwel niet eenvoudig om vertrouwen te creëren bij je klanten. Vermeld daarom (bekende) partners op je website en plaats kwaliteitslabels op je webshop, bijvoorbeeld van je online betalingsyteem of een juridisch kwaliteitslabel. Zie hieronder een voorbeeld van Zalando.
 [intense_image image=”5660″ size=”big” align=”middle” title=”kwaliteitslabel_voorbeeld_zalando”]
Foto: zalando.be

5. “Warning, laatste item in stock”

Bijna te laat, is geld waard. Het zou een gezegde kunnen zijn. Wanneer iets bijna uitverkocht is of een deal bijna afgelopen, gaat een consument gemakkelijker over tot impulsaankopen. Deze schaarste creëer je door urgentie meldingen zoals “waarschuwing, laatste item in stock”, “boek vandaag nog die reis aan zoveel % korting” of “voor 19.00u besteld, gratis verzonden”. Ook kan je binnen je product een product-lijn maken via een urgentie-pagina op je website (à la “Stunt van de dag” van Neckermann).
[intense_image image=”5664″ size=”big” align=”middle” title=”lastitemsinstock_secretmoments”]
Foto: www.secretmoments.be

6. Wordt de Mini-Warner Bros

We hebben het al gehad over 2d foto’s en 3d afbeeldingen. Video’s kunnen in dat rijtje niet ontbreken. Het spreekt voor zich: hoe tastbaarder je product, hoe beter. Met videobeelden kan je niet alleen bewegend beeld van je product tonen; je kan je product/merk bovendien een emotionele lading geven door een verhaallijn in je video te steken (“storytelling”) of door muziek toe te voegen aan de beelden. Bovendien kan je je handleiding vervangen door een instructievideo of kan je het vertrouwen van je consument vergroten via interviews met klanten.
En omdat er nooit genoeg wetenschap in deze wereld kan zijn: shoppers zouden 88% langer op je website blijven wanneer ze een video op je productpagina bekijken. bron

7. Uitgebreide Zoekfilter

Een beetje snuisteren is leuk maar niemand zoekt graag (te) lang. Wanneer je een groot assortiment producten aanbiedt, is het dan ook aan te raden om op je productpagina voldoende filters te tonen. Laat je klanten aldus makkelijk filteren op prijsmarge of op een merk. Een webshop die dit uitstekend voor elkaar heeft is secretmoments.be:
[intense_image image=”5681″ size=”big” align=”middle” title=”secretmoments_productsfilter”]
Foto: www.secretmoments.be

8. Online Reviews

Wat hechten we tegenwoordig belang aan de mening van onze gelijken; onze “peers”. Wanneer we onzeker zijn over een bepaalde actie (lees: een aankoop) vinden we sociale validatie van een groep zéér belangrijk (zie hier). Online reviews van gebruikers van je webshop zijn dan ook onontbeerlijk; niet alleen op Facebook maar -en dit is belangrijk- óók op je website. Denk maar aan Coolblue of Airbnb, toonaangevende online marktspelers van dit moment. Deze bedrijven hechten enorm veel belang aan reviews van hun klanten en belonen diegenen die de moeite doen om er een te schrijven (zo maak je bij Coolblue kans op een waardebon van €100).
[intense_image image=”5686″ size=”big” align=”middle” title=”secretmoments_productsfilter”]
Foto: coolblue.be

Zorg dus dat je een dergelijk reviewsysteem op poten zet voor je klanten.

Werk ook met vermeldingen zoals “De meeste mensen kopen”, “Anderen kochten ook”, “4 mensen gingen u voor” of “2 anderen bekijken op dit moment deze pagina” (waarmee tegelijk wordt ingespeeld op schaarste – zie tip 5.).

9. Op de Praatstoel

Elke goede verkoper (en psycholoog) weet dat als je een klant zijn verhaal laat doen, die persoon zich instant prettig bij je voelt. Ook weten we allemaal dat mond-aan-mond-reclame de motor achter een succesvol bedrijf is.

Vertaald naar de online wereld betekent voorgaande dat je deel-knoppen richting allerlei social media kanalen plaatst op je webshop. En twijfel daarbij niet om incentives (kortingscodes, kortingsbonnen, tweede paar gratis bij nieuwe aankoop…) te geven om effectief jouw productpagina te delen. Zie de foto bij tip 5. voor een voorbeeld van “sociaal-delen” op je productpagina.

10. Live Chat

Cijfers tonen aan dat 52 procent van de klanten hun online aankoopproces beëindigen wanneer zij niet snel een antwoord op hun vraag vinden. Live Chat maakt de brug tussen de (verre, onbekende) online handelaar en de offline consument weer een stukje kleiner. Bovendien hebben klanten de neiging om meteen ook minder dringende vragen te stellen – zoals bijkomende productinformatie of advies. Ook dit maakt de stap tot een aankoop aanzienlijk kleiner: laat ons eerlijk zijn, iedereen kent wel dat moment half buiten het pashokje in de kledingwinkel waarop we dat extra duwtje in de rug van de verkoopster nodig hebben.

11. Bonus 🙂

En omdat wij bij Pixel Ambition altijd graag een extraatje geven, nog een laatste elfde tip: Aandacht voor snelle levering.

“Voor 22u besteld, morgen in huis”

..wordt door grote webshops als Coolblue, Bol.com , Zalado (etc) al reeds waargemaakt. Klanten verwachten steeds snellere levering en deze dienst is daarmee een must-have wat de hedendaagse, moderne webshop vandaag niet mag ontberen. Voor de meeste (startende) webshops is dit evenwel onhaalbaar; je kan écht niet elke avond pakjes inpakken om ze vervolgens met spoed te verzenden. Overweeg daarom om beroep te doen op een logistieke fulfilment partner, zoals ShopWeDo. Zij doen al het logistieke werk voor jou, van voorraadbeheer tot de verzending.

Naast het ontwikkelen van technisch sterke webshops, worden alle Pixel Ambition webshops zorgvuldig op maat van de ondernemer gemaakt.
Hoewel geen enkele websiteontwikkelaar conversie kan garanderen, heb je bij ons wel de garantie dat wij héél hard ons best doen om een website te bouwen die zo veel mogelijk aankopen genereert, bijvoorbeeld door goed zichtbare “aankoopknoppen” ( zie punt 3.) te plaatsen, visuele content te laten primeren (zie punten 1.,2. en 6.) en continu op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op webdesign- en online marketing gebied.

Meer weten? Neem contact op door een mailtje te sturen naar contact@pixelambition.be.